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2016
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Installation with video
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Size variable
Paper sculpture: 50x50x18cm
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Video duration: 5min 10sec
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Material: Hanji (Korean traditional paper), Korean traditional ink
Hoe consists of video and paper sculpture. The paper sculpture is made in Korean traditional calligraphy by using traditional ink, brush, and paper, hanji. Chinese character ‘回’, which is written on the sculpture is a character modeled on the meandering flow of water. The character has the meaning of ‘come back’, ‘turn’ and ‘rotate’. In the video, the paper sculpture is made of repeating process of writing a character on a sheet of hanji, covering it with a new sheet, and re-writing over the stack. Father writes first, and then the son follows to write the character. Hanji is so thin, so the character written on the page below is seen though the covering paper, and a person can replicate along with the trace. The characteristic of hanji that allows ink to permeate and spread blurs the shape of the written characters over a stack of paper, and each sheet coagulates into a solid piece.
Hoe was made on the basis of attention to the idiosyncratic culture in contemporary South Korea that underwent colonization, independence, civil war, and rapid development in the last hundred years of modern history. The culture that is emphasizes hierarchy has an indivisible relationship with its historical background. After the end of the Second World War, South Korea developed rapidly. In the process, South Korean culture had tended to pursue efficiency and demanded that members of society have sameness within the social system. Such a culture contains the risk of being insensitive to individual emotions. Hoe thinks about the structure of repetition, sameness, and totalitarian culture.
Hoe 는 영상과 종이 조형물로 이루어져있다. 종이 조형물은 한국의 전통적인 종이 한지에 먹물과 붓을 이용한 전통적 방식의 글쓰기로 만들어진다. 조형물에 쓰여진 한자 ‘回’는 물이 굽이쳐 흐르는 모양을 본딴 글자로 ‘돌아오다’, ‘돌다’, ‘회전하다’ 의 의미를 가진다. 작업은 글씨를 한지에 쓴 후, 새로운 한지로 덮고 다시 쓰고 다시 덮는 과정이 반복되어 만들어진다. 얊은 한지의 특성상 아래에 쓴 글자는 종이를 덮어도 비치고, 그 위에 아래의 글자를 그대로 따라서 쓸 수 있게 된다. 한지의 먹물이 배이고 퍼지는 특성으로 인해, 반복되어 쓰이고 쌓여진 종이의 글씨는 형태가 모호해지고, 각 장들은 엉겨붙어 덩어리가 된다.
Hoe 는 근대 역사의 지난 100 년 동안 식민지화, 독립, 내전, 급속한 산업화을 겪은 현대 한국의 특이한 문화에 대한 관심을 바탕으로 만들어졌다. 위계를 강조하는 문화는 역사적 배경과 불가분의 관계를 가지고 있다. 2차 대전 종전후 한국은 급속히 발전했다. 그 과정에서 한국의 문화는 효율을 추구하는 경향을 갖게 되었고 이는 사회 구성원 들에게 사회 위계와 시스템 안에서의 동일성을 요구했다. 그러한 문화는 개개인의 감정에 민감하지 않을 위험을 내포한다. Hoe 는 반복과 전체주의, 동일성의 문화의 구조에 대해 생각한다.